Tuesday, May 19, 2009

آقای «گفتگوی تمدنها» آذربایجانیها را نفهم معرفی می کند

علیرضا جوانبخت
امروز یک ویدئوی کوتاه را تماشا کردم٬ ویدئوی مهمانی چند آخوند و عده ای کت و شلوار پوش که در جامعه ی سیاسی ایران اصلاح طلب می نامندشان. در این مهمانی محمد خاتمی ـ مشهورترین اصلاح طلب ایرانی و رئیس جمهور سابق ایران ـ با تعریف کردن یک جوک آذربایجانیها را احمق و نفهم معرفی می کند و آخوند دیگری با یک جوک هم تورکها و هم رشتیها را تحقیر می کند (یک تیر و دو نشان).
بعد از تماشای این صحنه شوکه نشدم؛ چون سالها پیش وقتی که آقای خاتمی زبان فارسی را به عنوان میراث مشترک ایرانیان خوانده بود٬ خصوصیات یک فارسگرا را در او دیده بودیم. با اینحال کنجکاو شدم که حامیان او چگونه از این جوک تحقیر آمیز او دفاع خواهند کرد و این بار واقعا شوکه شدم. در سایت بالاترین و یوتیوب کامنتهای دهها ایرانی را دیدم که این ویدئو را «با حال» نامیده و خاتمی را هم به خاطر تعریف این جوک نژادپرستانه مردی «دوست داشتنی» خوانده بودند.
به راستی چه خواهیم کرد؟ روشنفکر ایرانی چه موقع مسئولانه خواهد اندیشید؟ آیا اشخاصی با گرایشهای نژادپرستانه تا ابد خواهند توانست خود را به عنوان بانی گفتگوی تمدنها جا بزنند؟
خردادماه ۱۳۸۵ به خاطر کاریکاتوری در روزنامه دولتی ایران که تورکهای آذربایجان را به سوسک تشبیه کرده بود و در پی تظاهرات گسترده آذربایجانیها حداقل چهار نفر در نقده٬ دو نفر در ارومیه٬ یک نفر در مشکین شهر و عده ای نامعلوم در تبریز با شلیک گلوله های ماموران و یا ضربه باتوم جان خود را ازدست دادند و عده ای دیگر زخمی و یا کور گردیدند. آیا لازم است که توحیدها٬ حسینها٬ همتها٬ عسگرها٬رضاها٬ بهزادها٬ فرهادها٬ جلیلها٬ عیوضها و فرزادهای دیگری کشته شوند تا این مسائل جدی گرفته شود؟ آیا وحید داورپناههای دیگری باید هر دو چشم خود را از دست بدهند؟ فکر می کنید چند کور و علیل و کشته دیگر لازم است تا روشنفکر ایرانی مجاب شود که آذربایجانیها از این تحقیرها بیزارند؟
فکر می کنید این قصه تکراری تا ابد ادامه خواهد یافت؟ که؛
جوان آذربایجانی حق خواندن و نوشتن به زبان مادری را طلب کند و روشنفکر اصلاح طلب همصدا با قاضی دادگاه انقلاب و حتی قبل از او پان تورکیستش بنامد و بعد همان روشنفکر اصلاح طلب وقتی نتواند مطلبی را به دوستش ـ که فرقی نمی کند فارس باشد یا تورک ـ تفهیم کند به او بگوید؛ «حقا که تُرکی!» و دوستان اصلاح طلبش این جمله ی او را بشنوند و انگار نه انگار که یکی از نژادپرستانه ترین جملاتی را که ممکن است در قرن ۲۱ ام به زبان آورده شود٬ شنیده اند٬ و همگی باهم به دوست آذربایجانیشان که می خواهد اعتراض کند٬ با خنده بگویند؛ «بابا تو که متعصب نبودی ٬ بذار یه کم بخندیم» و یکیشان یک «جوک تورکی» بگوید و دوست آذربایجانیشان که نمی خواهد دوستان اصلاح طلب فارسش را از دست بدهد٬ سکوت کند و حتی این سکوت در بهترین حالت باشد و گرنه او هم مجبور شود٬ به خاطر اینکه متعصب نامیده نشود همراه آنها بخندد و این نیز بدترین حالت نباشد و تورک آذربایجانی برای باکلاس نشان دادن خود٬ خود نیز٬ جوکی بگوید و بعد روشنفکر اصلاح طلب در جواب آذربایجانیهای مصممتر بگوید که؛ «من خودم این جوک را از یک تُرک شنیدم» و معترض مصمم هم یقه روشنفکر اصلاح طلب را رها کند و شخص تورکی را که به آذربایجانیها جوک گفته خائن بنامد و روشنفکر اصلاح طلب٬ که توپ را از زمین خود دور کرده٬ با خیال راحت برود و جوکهای جدیدتری پیدا کند ویا بسازد و وقتی هم جوک نمی گوید٬ کلمه «تورک» را بر زبان نراند و «آذری» بگوید و در تمام این مسائل روشنفکر اصلاح طلب گوی سبقت را از بقیه جناحها که انحصار طلب می نامدشان برباید و در باطن فرقی باهم نداشته باشند و ...

1 comment:

  1. هر دم از این باغ بری می رسد
    واقعا" به خاطر احترامی که به این آقا و رایی که به ایشون دادم متاسفم !!
    بهتره تا بیشتر از این از چشم مردم نیفتا دن عذر خواهی رسمی از مردم تورک بکنند ، هر چند عذر خواهی هم فقط برای فریب مردمه،چون اقایون فریبکاری ،دروغ وهنر نمایش رو خوب بلدن ! کلا" به فریب دادن مردم عادت کردن


    حتما" اگه چیزی هم بگن این طور شروع میکنند :
    آقای گفتگوی تمدن ها:

    با سلام به اقوام ایرانی غیر فارس - آذری
    1- اصولا" در ایران مردمی به اسم اقوام ترک وجود نداره !! و اون ترکی که من در جوک هام از شون اسم بردم مردم ترکیه بود (البته شیعه هاشون، چون اینطور که می گن اکثر ترکیه ای ها سنی هستند و مداحی ندارند و.....) ، مردم اذربایجان هم که تورک نیستند !!!اونها اذری هستند
    آذری ها یعنی همون پارسی ها و مادی ها و.... ولی اصلا" تورک نیستند، 100% نیستند . فقط صفوی ها تورک بودند! و متاسفانه زبان این مردم آریایی!!!!! را تغییر دادن در طول 100 سال و باعث این همه دردسر و بحران برای ما شدند !
    ( صفویه البته بدون استفاده از روزنامه ،کتاب و صدا و سیما!!!!! این کار را انجام دادند ! کاری که پهلوی و ما با اینهمه ابزار و امکانات و تشویق و تنبیه هنوز نتونستیم انجام بدهیم ، البته ما میتونیم با گفتگوی تمدن ها و تبادل فرهنگ ها! و تبدیل خرده فرهنگ ها !! به یک فرهنگ واحد و اصصصصیل به این صورت که مردم آذربایجان و هر کسی که با لهجه!!! ترکی صحبت میکند این فرهنگ بیگانه رو دور بیندازد !!!آخه اصلا" قشنگ نیست ! و ما دوس نداریم !ظریف نیست ! حتی برای یه آقا هم کمی خشنه !!!!! و ما اصصصصلا" دوس نداریم آخه!
    و در عوض فرهنگ ژیبا!!! و زبان جذاب (زبان لوس و چاپلوس) و ناب فارسی!!!!که با استفاده صحیح(مثل من!) خیلی مدارج ترقی را با هاش می شه طی کرد !!!!!!!!!!! را که متعلق به خودشونه (بعلت زندگی مادها = پارسها!!!!در آذربایجان و تکلم آنها به زبان مادی یعنی همون فارسی خودمون.
    در این راه هم ما از جان و مال خودمون و بیت المال و مال مردم و... مایه گذاشته و می ذاریم تا مردم ترک !! ( ببخشید اقوام غیر فارس آذری ) به فرهنگ ناب پارسی شون برسند .
    حالا چرا ما خودمون اینهمه واژه عربی و ترکی در این زبان شیرین پارسی مون دارییم ؟ بماااند!
    البته یه طرح دیگه هم داریم که بعد از برگردوندن اقوام ایرانی غیر فارس به فرهنگ آبا و اجدادی !!! پارسی ،نوبت به خودمون می رسه تا به فرهنگ پارسی برگردیم و لغات عربی و ترکی رو حذف کنیم . (لازم به دکر است که فرهنگستان زبان پارسی هم برای همین تاسیس شده البته هنوز به این مرحله نرسیده و فقط به فکر اقوام عزیز غیر فارس و تبدیل آنها به ملت بزرگ پارس است تا بعد به این مرحله هم برسد .)و زبان پارسی باستان رو یاد بگیریم و به اصل خودمون برگردیم ، البته این کار به چندین صد سال وقت و منابع عظیم!و هوش سرشار نیاز داره که به علت کمبود بودجه و حال!!! همین جا منصرف شدیم .

    با تشکر و عذر خواهی کوچولو از اقوام ایرانی غیر فارس
    ارادتمند : سید همیشه خندان

    ReplyDelete